maandag 18 augustus 2014

De beste voeding voor de allerkleinsten

Ik schrijf nu al een jaar over mijn reis naar gezondheid en inmiddels is mijn reis verandert omdat er een kleintje aan zit te komen. Nog een kleine 10 weken te gaan (als het goed is) en dat hebben wij ons wondertje in huis.
Nu wil ik graag borstvoeding gaan geven, omdat ik er van overtuigt ben dat dit het allerbeste is.
Toch wil ik wel graag een paar potten flesvoeding op voorraad hebben te staan. Stel....stel dat het niet lukt. Voor mijn geruststelling is het dan wel fijn dat hier in de kast iets staat, waar ik achter sta.
Hier in China is kunstvoeding kopen niet echt een optie. Chinese sowieso niet, we herinneren ons allemaal nog wel het melkpoeder schandaal. En geïmporteerd is hier bijna niet te betalen. Er moet dus voeding uit Nederland komen, maar welke?

Op zoek naar 'gezonde' flesvoeding. Ik ben erg geschrokken van veel ingrediënten in flesvoeding. In veel kunstvoeding zit maltodextrine. Dit is toch een goedje wat ik mijn pasgeboren baby niet wil geven.
Maltodextrine is een vervanger voor suiker. Het is een wit goedje wat uit aardappelen of mais wordt gehaald. In Europa wordt het vaak uit graan gehaald, waardoor het gluten bevat.
Opgelost in water is het glucosesiroop, ook wel high fructose corn syrup (als het uit mais komt).
Op het internet is te lezen dat maltodextrine een hoge glychemische index heeft. Als iets een hoge GI heeft dan zorgt het voor pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel en dat is iets wat we niet willen. We willen ons bloedsuikerspiegel stabiel houden. Dit geldt ook voor de allerkleinste onder ons.

Ik heb uiteindelijk 2 kunstvoedingen gevonden waar geen maltodextrine of glucose inzit. De een is op basis van koeienmelk en de andere op geitenmelk.

* Nannycare: flesvoeding op basis van geitenmelk. Het is niet biologisch, maar de geiten scharrelen wel vrij rond. Geitenmelk is lichter verteerbaar dan koeienmelk. Daarnaast bevat het meer vitamine A en D en blijkt het meer op de samenstelling van moedermelk te lijken.
Wel is het aan de prijs. Een verpakking van 900 gram kost 39,25. Het is online te bestellen, maar ook bij een Ekoplaza te verkrijgen.

Nannycare

*HiPP: flesvoeding op basis van koeienmelk. Het is biologisch. Ze claimen zelf dat hun melk geen schadelijke stoffen bevat. Qua prijs is deze erg aantrekkelijk, een verpakking van 900 gram kost 14,49.
Je kan op hun website zien waar ze het merk verkopen. Je typt je woonplaats in en krijgt de verkooppunten te zien. Het is ook te bestellen via bol.com

HiPP

Mijn keuze valt op HiPP, omdat dit prijstechnisch beter in ons budget valt. Wij hebben beide geen koemelk allergie, dus ik hoop onze kleine ook niet. Wij leven ook niet zuivelvrij, ik kan dit moeilijk laten staan. Mijn ambitie om ons kindje zuivelvrij op te voeden is er dan ook nog niet.

Ik blijf hopen dat de borstvoeding gewoon gaat lukken en dat de kunstvoeding uiteindelijk ongebruikt in de kast blijft staan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten