dinsdag 10 juni 2014

Chocolade addiction :-)

Ik ben oprecht een chocoholic. Elke dag een klein stukje chocolade en ik ben helemaal happy. Je maakt me niet enorm blij met chocolade taart en de chocolade muffins die ik maak, zijn voor mijn man. Maar een stukje pure 85 % chocolade mmmmm, een traktatie.

En we hebben een goede reden om te smullen van chocolade, want het is gezond! Het is rijk aan antioxidanten en flavonoïden en deze beschermen je tegen hart- en vaatziekten en kanker. Daarnaast bevat het verschillende stofjes die ons een oppeppend gevoel geven.
Nu niet naar de winkel rennen en repen melkchocolade inslaan. Deze zitten vol met suiker en melk. Koop liever zo puur mogelijk 85% of zelfs hoger. Maar lees het etiket goed, want ook hier kunnen suikers in zitten.
De beste manier om de optimale gezonde werking van de chocolade binnen te krijgen is door rauwe, onbewerkte chocolade te eten.

Mijn rauwe chocolade balletjes waren weer op. Dus aan de slag met een nieuwe batch. Dit keer zonder kokosolie en met gepofte quinoa.  Quinoa is erg gezond! Wist je dat quinoa eigenlijk een groente is? Het zit bomvol vitamines, mineralen, vezels en ijzer. Dus zo maak je je  rauwe chocolade bonbonnetje nog extra gezond!

rauwe chocolade bonbonnetjes met gepofte quinoa

Ingrediënten voor 12 stuks:
- 60 gram ongebrande, ongezouten noten ( ik heb 30 gram walnoten en 30 gram cashewnoten gebruikt)
- 30 gram dadels
- 10 gram lijnzaad
- klein handje gepofte quinoa
- 2 eetlepels rauwe cacaopoeder

De noten, dadels en lijnzaad in de keukenmachine en goed laten draaien tot er een kleverige massa ontstaat. Daarna de cacaopoeder nog even mee laten draaien en de gepofte quinoa schep je er met een lepel doorheen.
In balletjes draaien of gebruik een mini muffin vorm of de helft van een cake pop vorm en verdeel hier je mengsel in. Doe het de vriezer in en na een uurtje kun je het in de koelkast zetten.

Rauwe cacaopoeder en de gepofte quinoa zijn te verkrijgen bij veel biologische winkels. Ook is het te krijgen bij De Tuinen.

Geniet van je choco momentje en het mag elke dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten