donderdag 12 juni 2014

Workouts voor zwangere ladies

Ben je zwanger, dan is het belangrijk om fit te blijven. Zwanger zijn vergt veel van je lichaam en de bevalling die er aankomt lijkt me gewoon topsporten. Ook wil een ieder snel herstellen na de bevalling en fit blijven zou dit wel eens kunnen bevorderen.


Nu ik zwanger ben sport ik nog steeds 5 dagen in de week. Ik doe bepaalde oefeningen niet, aangezien die niet goed zijn voor een zwangere, zoals buikspieren trainen of met een zware kettlebell squats doen.
Ook merk ik dat mijn conditie achteruit is gegaan, ik ren niet zomaar meer 10 km binnen een uur.
Het is belangrijk naar je lijf te luisteren. 

De voordelen van sporten tijdens je zwangerschap:
  • Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen die sporten minder last hebben van zwangerschapsstriemen.
  • Door je conditie op peil te houden voel je je fitter tijdens de zwangerschap.
  • De bloedcirculatie verbetert en dit heeft een gunstige werking op de placenta en de baby.
  • Minder kans op zwangerschapssuiker.
  • Je hebt minder kans op opgezwollen voeten en handen.
  • Minder kans op constipatie.
  • Het herstel na de bevalling is sneller.
  • Je lichaam heeft muscle memory, dit betekent dat je lichaam sneller weer zijn workouts kan doen na een zwangerschap en bevalling. Hierdoor zul je sneller in shape zijn. 

Let wel op, als je niet sportte voor je zwangerschap, moet je tijdens je zwangerschap niet ineens hard gaan trainen. Zo kan je juist complicatie krijgen. 
Sportte je niet voor je zwangerschap? Ga dan lekker een eind wandelen en pak de fiets. Op deze manier houd jij je lichaam ook fit. Je kan ook eens kijken naar beginners yoga of ga zwemmen. Beide erg ontspannen. 



Workouts die je thuis kan doen 
Je hebt voor deze workout niet veel nodig. Een matje, wat ruimte en voor de armen training heb je wel gewichten nodig. Het zijn workouts via Youtube. Dus laptop of Ipad aan en gaan!
Nogmaals, luister goed naar je lichaam wat je wel en niet kan. En mag je van je verloskundige niet sporten, dan ook zeker niet doen. Vraag dan advies hoe je wel zo fit mogelijk kan blijven.  

Stay fit, stay healthy!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten