vrijdag 8 augustus 2014

DIY gifvrij cleaning

Het boek 100% Gifvrij van Julia Kang heeft mij enorm geïnspireerd. Vooral op het gebied van eten. Nu wil ik eigenlijk wel een stapje verder gaan en mijn huis schoon houden met natuurlijke schoonmaak middeltjes. De schoonmaakmiddelen die we gebruiken zitten vol gif en op deze manier krijgen we ook het gif binnen.
Al een jaartje maak ik gebruik van het merk Eco&More (helaas alleen te verkrijgen in China). Van dit merk koop ik afwasmiddel en zeep. Maar voor het echte poetswerk maak ik tot nu toe nog graag gebruik van de gewone middeltjes.
Toch maar eens kijken of het anders kan en kwam op een leuke en handige site terecht hoe je zelf schoonmaakmiddelen kan maken. Op Lana haar website vind je een lijst met 'recepten' voor het maken van je eigen schoonmaakmiddeltjes. (Klink op de link om haar schoonmaak recepten te lezen.)

Ik ben aan de slag gegaan. Azijn en baking soda had ik wel in huis. De zeep die Lana op haar website aanprijst heb ik niet. Maar alleen met de eerste twee ingrediënten kwam ik een heel eind.
Hier het resultaat; blinkend schoon!



Baking soda
Baking soda, ook wel zuiveringszout. Dit is een puur en multifunctioneel product. Het is een natuurlijk mineraal en bevat geen aluminium. Je kunt er echt veel dingen mee doen. Ik gebruik het voor bakken en nu dus ook voor schoonmaken.
Het verwijdert ook prima geurtjes. Zo kun je goed je geurtje van bijvoorbeeld je snijplanken halen. Even goed boenen en de geurtjes zijn weg. Of doe wat baking soda in een open bakje en zet deze in de koelkast, zo voorkom je vieze geurtjes.
Ook maakt het je was stralender van kleur. Doe gewoon een half bakje bij je wasmiddel.
Met baking soda kun je ook tandpasta maken of je gebruikt het ipv deodorant.
Je leest het, absoluut multifunctioneel.

Let wel op dat Baking soda iets anders is dan soda of bakpoeder. Zuiveringszout en natriumbicarbonaat zijn hetzelfde als baking soda. Hier kun je dus mee bakken en mee schoonmaken.
Met soda, natriumcarbonaat, kun je mee schoonmaken maar absoluut niet mee bakken!!
Bakpoeder is een mengsel van baking soda en zuur voor het rijsen van je baksels.

Bij de meeste gewone supermarkten kun je geen baking soda kopen. Hiervoor zul je naar de toko moeten of naar een natuurwinkel. Maar ook bij een drogist of bij De Tuinen is het te verkrijgen. Let dan dus goed op hoe de benaming is: baking soda = natriumbicarbonaat (zuiveringszout).

Succes met het gifvrij poetsen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten