donderdag 1 augustus 2013

Lifestyle change

In het eerste bericht gaf ik aan dat ik mijn leven aan het veranderen ben, met name mijn eetgewoontes.
Het is echt een reis, een journey, waar ik in ben beland. Ik probeer mezelf te onderwijs in de gezondheid en leer elke dag meer en meer.

Veranderingen die ik heb aangebracht in mijn leven, heb ik in kleine stapjes gedaan. Zoals ik al schreef begon de eerste verandering door het kijken van documentaires. Food Matters en het vervolg Hungry for Change waren eyeopeners voor mij. We denken gezond te leven, maar het kan veel beter!

Het is begonnen door een juicer te kopen. Elke dag een verse sap.
Vervolgens ben ik meer gaan bewegen. Elke dag, in ieder geval 5 dagen in de week, sporten. En nu sport ik niet in de sportschool. Ik doe het thuis. Het zijn geen uren, maar gemiddeld een half uur tot 50 minuten lekker in beweging en in de weer met gewichten. Ik zal binnenkort een stuk schrijven over leuke doe-het-zelf sport manieren.

Nog een stap die ik heb genomen is mijn calorie inname bij te houden. Jaja, het welbekende calorie tellen. Er is een geweldige gratis App op de markt: de calorieteller van Fatsecret. Dit was voor mij een openbaring. Ik dacht altijd vrij goed op de hoogte te zijn van wat ik binnen kreeg, maar ongemerkt gaat er veel meer in!
Ik weeg mijn eten af, zodat ik daadwerkelijk 100 gram van iets binnen krijg i.p.v. 200. Want geloof me, het is snel veel meer wat we op ons bord scheppen.
Door bewust te worden van wat je in je mond steekt, ga je mindful met je eten om. Want wist je dat er in een stroopwafel al snel 144 calorieën zitten? En bij mij is een stroopwafel toch wel snel hap, slok weg. En dan lust ik er nog wel een, lekker bij het tweede kopje thee. Nu kan ik voor die 144 calorieën ook een eigen gemaakte cappuccino drinken, stukje pure chocolade eten met lekker wat rozijntjes of ongezouten nootjes ernaast.... 144 calorieën staat ongeveer gelijk aan een heerlijke kom met biologische havermout, met magere melk (liever Amandelmelk) en een beetje honing en een lekker vers sapje erbij...
Het was voor mij dus een bewustwording en leren mindful te eten.

Bij dit proces hoorde voor mij ook het het overstappen naar puur natuur eten. Geen rommel meer in je lichaam stoppen (geen E-nummers en andere onnatuurlijke, niet uit te spreken, ingrediënten). En zoveel mogelijk biologisch. Waarom biologisch? Omdat bij de productie van biologische voeding  extra aandacht wordt besteed aan de natuur, het welzijn van de dieren en de gezondheid van de mens. Er worden geen conserveringsmiddelen en chemisch-synthetische kleur-, geur- en smaakstoffen gebruikt. Ook wordt bij de productie geen gebruik gemaakt van chemische bestrijdingsmiddelen tegen ziekten en plagen en wordt geen kunstmest voor meer productie toegepast.
Daarom biologisch! Ons lichaam is ons tempel en daar moeten we een heel leven mee.

Mijn reis naar gezondheid is nog lang niet klaar. En ik hoop meer mensen mee te nemen in deze reis, want you are what you eat!


Nieuwsgierig naar de documentaires Food Matters en Hungry for Change? Neem een kijkje op hun website www.foodmatters.tv en www.hungryforchange.tv.


Veel kijkplezier!
Minke




Geen opmerkingen:

Een reactie posten