woensdag 27 augustus 2014

Alternatieven voor suiker

Inmiddels heb ik al een aantal keren geschreven dat ik suikervrij probeer te leven. Dit is dan vrij van geraffineerde suikers. Dus het witte of bruine goedje kopen we niet meer en verwerk ik nergens meer in. Ook probeer ik zoveel mogelijk producten waar dit inzit te vermijden. Het lukt me voor 80%- 90% denk ik. Als we buiten de deur eten gaat het weleens mis en mijn bittere chocolade, die ik met mate eet, zit suiker in verwerkt.

Vrij leven van geraffineerde suikers geeft mij meer energie gedurende de dag. Ik voel me fitter en gezonder door dit te laten staan. Als ik het nu wel eet dan merk ik duidelijke pieken en dalen in mijn energielevel. En eet ik teveel, dan word ik er letterlijk beroerd van. Dus voor mij vele voordelen om het te laten staan.

Behalve dat ik mezelf er fitter door voel, doe ik het omdat suiker ongezond is. Het maakt ons dik en kan leiden tot ziektes als diabetes, hart-en vaatziekte en andere aandoeningen.

Toch maakt zoet het leven aangenaam. Daarom hier een aantal zoetmakers die je prima kan gebruiken om je leven toch een beetje zoet te maken.





Bananen
Bananen kun je prima gebruiken om broden, cakes, muffins, smoothies, etc. zoet te maken. Banaan heeft een zoete smaak, hoe rijper de banaan hoe zoeter de smaak zal zijn. Het zetmeel wordt namelijk omgezet in fruitsuikers.
Door een banaan in z'n geheel te verwerken krijg je de vezels binnen en de vitamines. Bananen zijn rijk aan ijzer, magnesium, vitamine B6 en B12.

Kokosbloesemsuiker 
Als je het ziet lijkt het op ruwe rietsuiker. Kokosbloesemsuiker bevat nog steeds de vitamines en mineralen. Dit kom doordat het niet wordt verhit en niet wordt geraffineerd. Het bevat o.a. magnesium, ijzer, zink, kalium en vitamine B.
Kokosbloesemsuiker heeft een lage glychemische index rond de 35, dit betekent dat het dus langzaam wordt opgenomen in je bloedsuikerspiegel.

Gedroogd fruit
Je kan ook gedroogd fruit gebruiken, zoals dadels of rozijnen . In gedroogd fruit zit wel minder vitamines dan in vers fruit, maar het bevat zeker nog vitamines. Daarnaast zijn gedroogde vruchten erg gezond omdat ze  allerlei fytonutriënten bevatten.
Waar je wel op moet letten is dat in gedroogd fruit vaak sulfur dioxide gebruikt wordt om fruit mee te drogen. Sulfur is een gas dat wordt gemaakt uit verbrande olie of steenkool. Uit onderzoek is gebleken dat door sulfur dioxide kanker kan ontstaan. In biologische winkels kun je vaak gedroogd fruit kopen zonder sulfur dioxide. Dit is de gezondere optie.

Stevia

Zelf heb ik dit nog niet gebruikt. Tijdens ons bezoek in Nederland wel naar gekeken, maar het werd me toch niet helemaal duidelijk welke niet was geraffineerd of waar geen andere toevoegingen aan waren toegediend.
Stevia is een struik die groeit in Brazilië en Paraguay. De bladeren van de struik worden al eeuwen gebruikt als zoetstof. Natuurlijke stevia is dus groen van kleur. De smaak is wel 300 maal zoeter dan dat van suiker, maar heeft een glychemische index van 0. Het heeft geen invloed op je bloedsuikerspiegel. 
Er wordt van stevia gezegd dat het een bittere nasmaak heeft, waardoor niet alle mensen het lekker vinden. Daarom wordt het tegenwoordig door veel producenten toch dusdanig geraffineerd of andere zoetstoffen aan toegediend. Let hier dus op!

Honing
Honing kennen we allemaal; een zoete, goudkleurige stroop. De suikers bestaan uit fructose en glucose.
Daarnaast bestaat het nog uit vitamines, mineralen en antioxidanten. Ook heeft het een antibacteriële werking op je lichaam.
Honing wordt al eeuwen ingezet als medicijn tegen allerlei kwaaltjes. Vooral de Nieuw-Zeelandse Manuka honing staat bekent om zijn medicinale werking.
De beste honing om in je kast te hebben is koud geslingerde rauwe honing. Deze is honing is onbewerkt en onverhit, waardoor al het goeds in de honing nog aanwezig is. Koudgeslingerde rauwe honing kun je het beste verwerken in gerechten die je niet verwarmt. Op deze manier behoud je de goede werking van honing en al zijn goede voedingsstoffen. Verhit je het dan houd je vooral suikers over.


Eet bewust, eet gezond!
But we all need a little bit of sweet :-)










Geen opmerkingen:

Een reactie posten