woensdag 12 februari 2014

Meel vs. bloem

Als je net als ik opzoek bent naar lekkere, gezonde recepten kom je vaak bloem of meel tegen. Maar wat is nou eigenlijk het verschil?

Nu probeer ik tarwevrij te leven, voor mij sowieso geen tarwemeel of tarwebloem, maar ik maak nog wel af en toe gebruik van speltmeel. Nu was ik laatst met een vriendin aan het kletsen en die maakt gebruik van bloem... Toen dacht ik: what's the differents eigenlijk? Heel eerlijk, ik had geen flauw idee.


meel vs. bloem
Hier een korte uitleg, zodat je straks een nog gezondere keuze kunt maken!

Meel is gemalen graan. Dit kan dus bijvoorbeeld tarwe, spelt of mais zijn.
Bij meel zijn de kiem en zemelen nog aanwezig.
Bij bloem zijn deze niet meer aanwezig. De meel is gemalen waardoor deze zijn verwijderd. Hierdoor bevat bloem dus minder voedingsstoffen. Weg mineralen, vitamines en vezels! Bloem bestaat voornamelijk uit zetmeel. Zetmeel bestaat uit een lange ketens van suikermolecules. Deze suikermolecules laten ons bloedsuikers sneller pieken. 
Voor een gezondere keuze, kies je dus voor meel.

En voor een nog gezondere keuze... kies spelt meel. Spelt bevat meer vitamines en mineralen dan tarwe. Spelt is een eiwitrijke graan, waardoor je langer een vol gevoel hebt. De goede voedingstoffen zitten ook in het meellichaam en niet alleen in de kiem en zemel, zoals bij tarwe. Hierdoor blijven de voedingsstoffen bij de verwerking van spelt behouden terwijl veel van deze voedingsstoffen verloren gaan bij tarwe.

Met spelt meel kan je ook gewoon nog een pannenkoekje, cake of koekjes bakken. Kijk maar eens tussen mijn recepten en je ziet dat ik in mijn baksels vaak spelt meel gebruik. Ook maak ik graag gebruik van kokosmeel. Voor rauwe traktaties is een notenmeel uitstekend te gebruiken.

Kies bewust en eet lekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten